ارتباط ذهن و بدن

ارتباط ذهن و بدن

ارتباط ذهن و بدن 949 534 لیدا متقیان

ارتباط ذهن و بدن


هسته اصلی بسیاری از اختلالات (مانند اختلالات اضطرابی، برخی از دردها، وسواس های فکری و عملی، و مشکلات روان تنی) اضطراب است و از آنجایی که ذهن و جسم ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، اضطراب می تواند علائم جسمی قابل مشاهده، و گاهی غیرقابل جبران را در ظاهر ایجاد کند که در این میان پوست بیشترین آسیب را می بیند و زیبایی فرد دستخوش مشکلات جدی می شود.


استرس و بیخوابی های مکرر، با به خطر افتادن زیبایی صورت ارتباط دارند . نگرانی ها، مشکلات زناشویی، پرکاری و به طور کلی تشویش های دائمی باعث کاهش کیفیت خواب شده و هاله ای نازیبا در اطراف چشم ها ایجاد می کند. این حالت باعث می شود پوست و چشم ها ظاهری خسته و پیر داشته باشند. بنابراین اگر ملاحظه می کنید که پای چشم هایتان گود افتاده، به آرامش درونی خود هم توجه داشته باشید.
فشار ناشی از استرس هم باعث ایجاد اختلال در آب رسانی مناسب به پوست می شود. افرادی که تحت استرس زندگی می کنند، کمتر میل به نوشیدن آب دارند و بیشتر به سمت مصرف قهوه و یا نوشابه های گازدار گرایش پیدا می کنند. اما نوشیدن آب کافی یکی از قوانین داشتن پوست سالم است. مصرف آب باعث رطوبت دهی به پوست شده و اکسیژن رسانی آن را ضمانت می کند. 

استرس و اضطراب ارتباط نزدیکی با بروز جوش، پسوریازیس ، اگزما و دیگر بیماری های پوستی دارند. آزاد شدن هورمون کورتیزول بدلیل وجود استرس، در بدن باعث ایجاد اختلال هورمونی می شود. این مسئله نیز با بروز مشکلات پوستی و آکنه در صورت و سایر نقاط بدن، خود را نشان می دهد. کورتیزول زیاد در بدن همچنین باعث ایجاد اختلال در عملکرد فلور طبیعی روده شده و به این ترتیب به سلامت پوست آسیب جدی می زند، چون فلور روده نیز نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. این هورمون تاثیر جدی روی وزن بدن و فشارخون نیز دارد.
 ریزش موها هم دلایل متعددی دارد. گاهی ریزش شدید موها در اثر قرار گرفتن در شرایط استرس زاست. استرس و اضطراب طولانی مدت، مانع از رشد فولیکول مو شده و موها را حساس و آسیب پذیر می کند که به ریزش آنها منجر می شود.
استرس باعث می شود که پوست، محافظ طبیعی خود را از دست داده و در برابر عوامل محرک و عوامل عفونت زا آسیب پذیر باشد در نتیجه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و زمینه برای بروز زودهنگام چین و چروک در مناطقی مانند صورت، گردن و یا دست ها فراهم می شود.
بنابراین با حل مشکلات هیجانی خود می توانید به درمان ریشه ای برای برخی از مشکلات ظاهری خود دست یابید.

لیدا متقیان – روانشناس بالینی

از شما و در کنار شما

تا آگاهی | راهی به سوی درک دنیایی که در آنیم …

وبسایت تا آگاهی در سال 1399 و با هدف انتشار و همرسانی تازه ترین احوال و اقوال روز علم روانشناسی و با تلاش یک گروه جوان در عرصه این دانش لایزال راه اندازی شده است. این وبسایت متعلق به مرکز مشاوره و خدمات آموزشی تا آگاهی است. در این مرکز می توانید خدمات آموزشی و مشاوره منحصر بفردی را با فعالیت افرادی که دل در گرو آگاهی بخشی به تمام فارسی زبانان دنیا دارند دریافت کنید.

پاسخگویی پشتیبانی: ۱۹:۰۰ – ۰۰۹:0۰
نشانی: تهران – چهارراه قصر
پ17 ، ساختمان پزشکان 17

شماره تماس: 88503827