مقابله با احساس تنهایی و خلاء درونی

مقابله با احساس تنهایی و خلاء درونی

مقابله با احساس تنهایی و خلاء درونی 650 292 لیدا متقیان

مراجعم می گوید: “من از درون خالی هستم و به شدت احساس تنهایی و تهی بودن می کنم. این باعث شده دچار استرس شوم، زیاد بخورم، زیاد خرید کنم، زیاد احتکار کنم و…”  

این رفتارها تنها یک علامت هستند و من متوجه شدم که این مراجعان هیچوقت فکر نمی کنند که یک رئیس، یک کارمند، یک بازیگر، یک همسر یا یک مادر کافی هستند. مهم نیست آنها چه کسی هستند یا کجا زندگی می کنند. اما همه آنها فکر می کنند که “کافی” نیستند. حقیقت این است که وقتی فکر می کنید کافی نیستید، نمی توانید به اندازه کافی دریافت کنید. اگر احساس کافی بودن ندارید و در درونتان احساس خلا می کنید، چیزی نیست که بتواند از بیرون شما را پر کند.

هر چقدر کیک و چیپس بخورید، خرید کنید و یا حتی عشق و ستایش بیرونی دریافت کنید، بازهم برای از بین رفتن احساس خلاء درونی کافی نیست.

اغلب این افراد می گویند: می خواهم همه مرا دوست داشته باشند. من عشقی نداشته ام و هیچوقت احساس دوست داشته شدن نمی کنم.

وقتی احساس خالی بودن می کنید، درواقع این احساس در ذهن شماست و باید از اینجا شروع کنید که به خود بگویید: “من کافی هستم”. شاید عالی نباشید اما بپذیرید که کافی هستید و احساس شما روز به روز بهتر خواهد شد.

وقتی می خواهید پرخوری کنید، به خود بگویید من کافی هستم و به خوردن بیشتر نیاز ندارم. البته ممکن است فکر کنید که این درست نیست و شما می توانید جذاب تر، باریکتر، ثروتمندتر یا موفق تر باشید. اما من به شما می گویم که اگر شما حس کنید کافی هستید، به خیلی چیزهای بهتر دست پیدا می کنید.

بنابراین اولین قدم مقابله با احساس پوچی و تنهایی این است که به خود بگوییم “من کافی هستم”. این را بگویید و بدانید که برنده شده اید. زیرا احساس خوب و آرامش در شما تغییرات مثبت و عظیمی ایجاد خواهد کرد.

جمله “من کافی هستم” را در جایی بنویسید که بتوانید همواره آن را ببینید و از خاطرتان نرود که کافی هستید.

لیدا متقیان- روانشناس بالینی

از شما و در کنار شما

تا آگاهی | راهی به سوی درک دنیایی که در آنیم …

وبسایت تا آگاهی در سال 1399 و با هدف انتشار و همرسانی تازه ترین احوال و اقوال روز علم روانشناسی و با تلاش یک گروه جوان در عرصه این دانش لایزال راه اندازی شده است. این وبسایت متعلق به مرکز مشاوره و خدمات آموزشی تا آگاهی است. در این مرکز می توانید خدمات آموزشی و مشاوره منحصر بفردی را با فعالیت افرادی که دل در گرو آگاهی بخشی به تمام فارسی زبانان دنیا دارند دریافت کنید.

پاسخگویی پشتیبانی: ۱۹:۰۰ – ۰۰۹:0۰
نشانی: تهران – چهارراه قصر
پ17 ، ساختمان پزشکان 17

شماره تماس: 88503827