چگونه در خود “انگیزه” ایجاد کنیم؟

چگونه در خود “انگیزه” ایجاد کنیم؟

چگونه در خود “انگیزه” ایجاد کنیم؟ 1200 675 لیدا متقیان

امروز می خواهم با شما درباره نحوه ایجاد انگیزه صحبت کنم. هم اکنون در یک زمان خیلی جالب قرار داریم. جایی که بسیاری از ما در خانه ایمن هستیم. من نمی گویم در خانه گیر کردیم یا حبس شدیم. چون برچسبی که ما به موقعیت می زنیم، بسیار مهم است. این که بگویید: در خانه حبس شده ایم، زندانی هستیم، یا داریم خفه می شویم و یا چیزهایی شبیه به اینها …… حال خود را بدتر می کنید.

خیلی از مردم می گفتند اگر برای مدتی در خانه می ماندم می توانستم کلی کتاب بخوانم، کارهای عقب مانده ام را انجام دهم، برای آینده برنامه ریزی کنم، ورزش کنم، کلی مهارت بیاموزم، به نظافت خانه بپردازم و….. اما من وقت انجام این کارها را ندارم.

و همان ها حالا می گویند: من خیلی بی تحرک هستم و کاری نمی کنم، و فقط روی مبل دراز می کشم، چیپس می خورم و تلویزیون تماشا می کنم . اگرانگیزه داشتم همه این کارها را می کردم اما این روزها انگیزه ندارم، و حال و حوصله ندارم و منتظرم چیزی به من انگیزه بدهد.

انتظار برای ایجاد انگیزه یک اشتباه بزرگ است. شما باید برای ایجاد انگیزه اقدام کنید. می دانید من هم عاشق ورزش کردن یا کار خانه انجام دادن نیستم اما هیچوقت منتظر پیدا شدن انگیزه هم نیستم. ورزش می کنم و خانه را مرتب می کنم تا کم کم انگیزه ام بیدار شود.

صبح که از خواب بیدار می شوم، بعد از خوردن صبحانه شروع به تمیز و مرتب کردن آشپزخانه می کنم . همین کار انگیزه ام را بیدار می کند تا جاهای بیشتری را مرتب کنم. اگر اولین اقدام را انجام ندهم دیگر دست و پای من به سمت اهدافم حرکت نمی کند. 

اگر شما فقط پنج دقیقه به سمت کاری بروید، بعد از پنج دقیقه به آن ادامه خواهید داد. شما با انجام دادن کاری در همان پنج دقیقه اول احساس خوب و انگیزه پیدا خواهید کرد که به آن ادامه بدهید.

“تا زمانی که اقدامی نکنید، انگیزه ای نمی گیرید”

هر کاری را لازم است انجام بدهید، به خود بگویید که من فقط مقدار کمی از آن را انجام خواهم داد و با انجام دادن آن مقدار کم، زمانی که احساس خوبی پیدا کردید، به آن ادامه  دهید. پس قسمت مهم، عمل کردن است.

“انگیزه به دنبال عمل، می آید”

و اما چیز دیگری که واقعا می تواند بسیار کمک کند این است که به خود بگویید: من دوست دارم این کار را انجام دهم. مثلا من دوست دارم خانه را مرتب کنم، من انتخاب می کنم که امروز غذاهای عالی درست کنم. من دوست دارم امروز زبان بخوانم و …..  شما با این کار انگیزه و تمایل بیشتری به انجام دادن این کارها پیدا می کنید.

یادتان باشد برای ایجاد انگیزه در خودتان از کلماتی استفاده کنید که به شما احساس خوبی می دهند. چون کلمات، واقعیت شما را شکل می دهند. انگیزه از بدو تولد در شما وجود دارد اما لازم است گاهی با اقدام کردن آن را بیدار کنید.

لطفا این راهکار  را امتحان کنید و به ما خبر دهید چقدر در بیدارکردن انگیزه خود موفق بوده اید؟

لیدا متقیان- روانشناس بالینی

2 دیدگاه
  • فاطمه نظری 1399/07/15 در 8:56 ب.ظ

    بسیار عالی بود. تکنیک ۵ دقیقه را حتما تست می کنم.
    حالا که در خانه ایمن هستم 🙂

    • پیمانه کریمی 1399/07/16 در 12:46 ب.ظ

      با سلام و سپاس
      اگر دوست داشتید، ما رو در جریان نتیجه تست تون قرار بدین .
      موفق و اگاه باشید همواره

از شما و در کنار شما

تا آگاهی | راهی به سوی درک دنیایی که در آنیم …

وبسایت تا آگاهی در سال 1399 و با هدف انتشار و همرسانی تازه ترین احوال و اقوال روز علم روانشناسی و با تلاش یک گروه جوان در عرصه این دانش لایزال راه اندازی شده است. این وبسایت متعلق به مرکز مشاوره و خدمات آموزشی تا آگاهی است. در این مرکز می توانید خدمات آموزشی و مشاوره منحصر بفردی را با فعالیت افرادی که دل در گرو آگاهی بخشی به تمام فارسی زبانان دنیا دارند دریافت کنید.

پاسخگویی پشتیبانی: ۱۹:۰۰ – ۰۰۹:0۰
نشانی: تهران – چهارراه قصر
پ17 ، ساختمان پزشکان 17

شماره تماس: 88503827